Má smysl investovat do reklamy na Facebooku?

Stále ještě se setkávám s názory, že reklama na Facebooku se nevyplatí: „Lidi tam nechodí nakupovat”, „Naše firma se tam nehodí” nebo „Už jsme to zkusili, ale nestálo to za nic”. Přitom všichni mají Facebook stránky a snaží se na nich nějak fungovat. Často dokonce investují čas a peníze do kvalitního obsahu, ale Facebooku „nechtějí dát ani korunu”. Reklama na Facebooku není klasické PPC, tak jak ho známe z Googlu nebo Seznamu. Nabízí mnohem víc, jen je nad ní potřeba přemýšlet komplexně a v kontextu sociální sítě.
Facebook

Organický dosah bude dál klesat

Smiřte se s tím. Facebook to nedělá proto, aby z inzerentů vytáhl co nejvíce peněz. Je to jen naprosto logický důsledek rostoucího počtu profilů, stránek, příspěvků a propojení v celé sítí. Klesá dosah všeho, jen jako uživatelé nevidíte statistiky svých postů.

Algoritmy Facebooku se vám snaží na timeline ukazovat jen to, co by vás podle předchozích akcí mělo nejvíce zajímat. Hlavním cílem je udržet vás na síti co nejdéle (Ano, až to mu ve výsledku umožňuje vydělávat více peněz na inzerci). Facebook dosah snižuje v zájmu uživatelů, jeho profit je až sekundární výsledek. Pokud by timeline byla zahlcená stovkami postů, k tomu vašemu by se uživatel stejně dostal jen výjimečně.

I stovka vám může hodně pomoct

Zapomeňte teď chvíli na dosah příspěvků. Zapomeňte i na tlačítko Podpořit příspěvek (Boost Post), které vám Facebook na zdi stránky nabízí. Reklama vůbec nemusí být drahá, naopak. Za pár stovek můžete díky ní dostat obsah přesně mezi lidi, které potřebujete. Stačí trochu přemýšlet a nenechat se omámit nic neříkajícími čísly. Nejde přece o to, kolik lidí ho vidí, ale hlavně kolik vám (byť nepřímo) vydělá peněz.

Máte-li Facebook stránku a tvoříte pro ni kvalitní obsah, byla by velká škoda ho lidem neukázat. A právě správně zacílená reklama je tou nejjednodušší cestou. Pokud investujete několik hodin do tvorby nového příspěvku na blog, určitě do jeho propagace vložte alespoň minimální částku. Články se dnes šíří primárně po sociálních sítích, tak toho naplno využijte.

Proč tedy do reklamy investovat?

  • můžete ji přesně cílit na lidi, které potřebujete
  • získáte velmi podrobné a kvalitní statistiky, díky kterým vyhodnotíte, zda-li se daná reklama vyplatí
  • můžete na výsledky velmi rychle reagovat
  • můžete s okamžitou účinností měnit rozpočty
  • můžete testovat různé varianty jedné reklamy
  • dosáhnete i na lidi, kteří by vás skrz vyhledávače nikdy nenašli

 

Jak na jednoduchou reklamu na podporu příspěvku?

 

Správce reklam

Reklamu vytvořte ve správci reklam pomocí tlačítka „Vytvořit reklamu” a vyberte možnost nasměrování lidí na váš web. Jen ve velmi málo případech budete potřebovat jinou možnost. Facebook takto zajistí, aby se reklama zobrazila co nejvíce lidem, kteří by pravděpodobně mohli na odkaz kliknout.

„Propagace příspěvku” slouží, stejně jako tlačítko „Podpořit příspěvek”, primárně k tomu, aby váš příspěvek vidělo co nejvíce lidí. To vy ale nepotřebujete, chcete, aby si co nejvíce lidí přečetlo váš článek. Dejte na něj proto Facebooku přesný odkaz.

Díky nedávné změně na Facebooku můžete sice využít i možnost „Propagace příspěvku” a nastavit reklamu tak, abyste platili za kliknutí na váš odkaz, ale přijdete tak o možnost kontroly nad vzhledem reklamy.


Nasměrování lidí na web

V dalším kroku vyberete cílení reklamy. Nejjednodušší je cílit na fanoušky vaší stránky, kteří si pravděpodobě skutečně budou chtít článek přečíst. Skrz vlastní okruh uživatelů můžete případně cílit i na návštěvníky webu nebo kontakty z mailové databáze, k tomu se dostaneme v dalším článku. Můžete zkusit cílit i na uživatele podle zájmů, bude to ale vždy varianta s nejnižším konverzním poměrem.

Zacílení

Nyní nastavíte rozpočet reklamy. V tomto případě je jedno, jestli využijete denní, nebo dlouhodobý rozpočet, důležité je ale vždy nastavit datum ukončení reklamy. Optimalizaci nechte pro kliknutí na web, stejně tak nechte Facebook, aby se pokusil získat maximum kliknutí na web za nejlepší cenu.

Rozpočet reklamy

Na závěr nahrajete grafiku a text reklamy. U propagace obsahu doporučuji odebrat zobrazování v pravém sloupci a síti okruhu uživatelů, nejdůležitější je pro vás zobrazení v newsfeedu. Obrázek si pravděpodobně Facebook nějaký už načetl z webu, vy ale můžete nahrát přesně takový, který potřebujete. Využijte rozměr 1200 x 628 pixelů. Do grafiky můžete přidat i text, nesmí ale pokrývat více než 20 % plochy obrázku.

Díky tomu, že nebudete reklamu zobrazovat v pravém sloupci, může být titulek odkazu delší, než vám Facebook píše. Určitě by se ale měl vejít na jeden řádek. Vyberte takový popis, který uživatele donutí na příspěvek kliknout, a dopředu ho připraví na to, co má na webu čekat.

Text a obrázky reklamy

 

Facebook nedávno mírně pozměnil pravidla, a tak můžete rovnou skrz Správce reklam propagovat již existující příspěvky stránky, aniž by vás to stálo zbytečně moc peněz. Proces bude velmi podobný, jen hned v prvním kroku vyberete možnost propagace příspěvků.

Tvorba reklamy

 

Nezapomeňte pak ale přenastavit položku „Optimalizovat pro” – Facebook vám primárně nabízí „Zájem o příspěvek”, ale vy potřebujete, aby co nejvíce lidí kliklo na odkaz. Proto nastavte „Kliknutí” (CPC). Mimo jiné to znamená, že budete platit primárně za kliknutí na web, a ne počet zobrazení příspěvku uživatelům.

Tvorba reklamy

Pokud chcete snadno vytvářet více variant k testování, nebo mít nad reklamou větší kontrolu, využijte nástroj Power Editor, který vám Facebook ve Správci reklam nabízí. Jde o plugin do Google Chrome a funguje skutečně jen tam.

Remarketing

Nemáte aktivní stránku na Facebooku a zdravě jste usoudili, že pro vás nemá smysl tvořit na web obsah, případně na to nemáte čas? I tak stále máte možnost využít obrovského potenciálu reklamy na sociální síti. Facebook totiž nabízí pokročilé možnosti remarketingu, a to včetně dynamického remarketingu pro e-shopy.

Funguje to stejně jako u Google v síti AdSence a u Seznamu v Skliku, jen s tím rozdílem, že reklama na Facebooku se mnohem méně tváří jako reklama. To pro vás může být velká výhoda, potenciální zákazník nebude mít pocit, že na něj tlačíte, a ve výsledku nakoupí mnohem raději. Na Facebook navíc většinou pravidelně chodí i lidé, kteří jinak na webu moc času netráví, a tím pádem je to nejlepší místo, kde je remarketingovou reklamou zasáhnout.

Remarketingová publika s oblibou používám pro všechny typy reklam na Facebooku. Mohu díky nim velice přesně cílit a postupně provést „zbloudilého” návštěvníka webu procesem získávání důvěry, rozhodování a samotného nákupu. Ve správný moment mu pak mohu nabídnout další související produkt a velmi snadno a levně mu jej prodat.

Na ukázku přidávám dvě čistě remarketingové reklamy z mého Facebooku. Obě se mi zobrazují jen díky tomu, že jsem v nedávné době navštívil web obou společností.

Remarketing na Facebooku

Další možnosti

Podpora příspěvků a přímý remarketing jsou jen špička ledovce. Můžete propagovat téměř libovolnou webovou stránku, využít možnost propagace událostí, využít Facebook jako brandingovou platformu… Několik posledních měsíců i u nás značně roste obliba videa přímo na Facebooku a sám Facebook jeho šíření velmi podporuje. Díky pokročilým statistikám máte dnes velmi dobré možnosti přesného vyhodnocení výsledků právě i u videa.

Kolik tedy investovat?

Jak už jsem psal, i několik set korun měsíčně může při správném využití znamenat hodně. Obecně ale nelze napsat, kolik byste měli investovat. Závisí na typu vašeho podnikání, cílech, rozpočtu do reklamy. Pokud ale dnes platíte za inzerci v časopisech, novinách, za registraci do různých rejstříků firem, zvažte přesun alespoň části rozpočtu právě do online reklamy. Můžete ji totiž přesně měřit, a díky tomu ve výsledku často vyjde i řádově levněji.

Důležité je správně vyvážit investice do reklamy, webových stránek a obsahu. Díky kvalitnímu obsahu upoutáte pozornost a získáte důvěru, reklamu využijete k dalšímu šíření obsahu a následně i k nasměrování zákazníka na web za účelem mu něco konkrétního prodat, samotný prodej ale proběhne až na webu. Přemýšlejte proto v rámci celého procesu a dávejte pozor, ať někde v jeho průběhu neházíte budoucímu zákazníkovi zbytečně klacky pod nohy. Proces od prvního získání pozornosti až po samotný nákup by měl být tak jednoduchý, jak jen je to možné.

Měřte správné výsledky

Na sociálních sítích je bohužel velice snadné nechat se omámit vlastním egem a Facebook vás v tom ještě podporuje. Nepotřebujete deset tisíc fanoušků, ani stotisícový dosah. Potřebujete vydělávat peníze. Uvažujte vždy v kontextu celého vašeho podnikání.

I u zdánlivě neurčitých investic, jako je podpora šíření vašeho obsahu, můžete v dlouhodobějším horizontu (1–3 měsíce) hodnotit jejich dopad na vaše podnikání. Měřítkem mohou být opakované návštěvy na webu, nové e-maily v databázi, zvýšení obratu… Počet fanoušků, dosah nebo “To se mi líbí” u příspěvků jsou jen nepřímé ukazatele, které bez souvislostí nemusí o úspěšnosti vypovědět téměř nic.

Zaplaťte si konzultanta

Možnosti Facebooku jsou opravdu široké a vyznat se v nich není snadné. Pokud chcete z reklamy dostat maximum, doporučuji investovat do konzultanta. Jednoduchou propagaci příspěvků následně bez problémů zvládnete sami, ze začátku si ale nechte poradit, na koho a jak je vůbec cílit. Konzultant vám zároveň nezávisle poradí i s obsahem a dokáže vám dát zpětnou vazbu k webové stránce, na kterou odkazujete.

Při nastavování jakýchkoliv větších kampaní se na konzultanta obracejte vždy – dokáže vám ušetřit tisíce korun, a při tom ve výsledku vydělat výrazně více. Webové stránky nebo grafiku si také (doufám!) neděláte sami, reklama na sociálních sítích je minimálně stejně komplexní obor.

Rozhodně se nebojte do reklamy na Facebooku investovat, jen tak dělejte zásadně s rozumem a jasným cílem, co má reklama přinést.

 

Jaké jsou vaše zkušenosti? Napište mi do komentářů, nebo tweetujte na @MatousVins!

 

facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *