Jak na sociálních sítích využít cizí obsah?

Pravidelné psaní blogu na téma, které se týká vašeho podnikání, může být pěkně vysilující. Navíc vaši čtenáři chtějí víc a víc. Co s tím? Využijte obsah, který už dávno někdo vytvořil za vás! „Obsahové kurátorství“ může být vynikající cestou ke zvýšení aktivity vašich fanoušků a followerů, povědomí o značce, a ve výsledku i k většímu zisku. Zároveň můžete ušetřit spoustu času…

Základem úspěchu na sociálních sítích je kvalitní obsah a vhodná frekvence, se kterou ho lidem servírujete. Naprosto ale chápu, že psát nový článek každý den není ve vašich silách. Právě proto můžete jak jako firma, tak jako freelancer využít již hotový obsah, který se oboru týká.

Obsahové kurátorství

Proč sdílet cizí obsah?

  • Poskytujete hodnotu pro své fanoušky a followery. Kdo chce brát, musí nejdřív dávat. A lidé velmi ocení, když se díky vám dostanou ke článku, který jim pomůže vyřešit jejich problém. Nebo je prostě jen pobaví.
  • Sdílení pravděpodobně ocení i autoři článků. A budou pak rádi šířit i váš unikátní obsah. Může se to týkat i twitterových influencerů, kteří vaše články dostanou mezi velkou skupinu lidí.
  • Bez větší námahy probudíte aktivitu na svých profilech. Hlavně na Facebooku platí, že čím více budou lidé klikat a psát komentáře pod vaše příspěvky, tím častěji se jim budou zobrazovat. A to přesně potřebujete – právě proto většinou nefunguje profil aktualizovaný jen 2x do měsíce.

Existuje několik možností, jak vhodný obsah najít a sdílet. V první řadě si ale pojďme ujasnit, jak to může celé fungovat a které kanály využívat.

1) Kurátorství přímo na sociálních sítích

Asi nejčastější varianta. Sdílíte odkazy na cizí příspěvky a ideálně přidáte vlastní krátký komentář. Jednoduché, efektivní, a při tom velmi funkční. Podpoříte tím hlavně aktivitu na vašem profilu.

Vlastní komentář sice není nutnost, ale i tak ho doporučuji přidávat. Proč odkaz sdílíte, jaká myšlenka vás nejvíce zaujala a proč by na něj člověk měl kliknout. Platí to samozřejmě i pro Twitter, většinou takto vzbudíte větší odezvu než prostým retweetem.

Jan Kvasnička - Twitter

Výborně to dělá UX designér Jan Kvasnička na svém Twitteru.

2) Kurátorství na blogu

Pravidelná publikace na blogu je jedním z klíčů k jeho úspěchu. Jenže co když nemáte čas? Nápady? Chuť? Guestblogging – tedy publikace cizích článků přímo na vašem blogu, se přímo nabízí.

Výborným příkladem je blog portálu Na volné noze. Jeho zakladatel Robert Vlach často oslovuje profesionály z komunity kolem portálu, aby se buď k tématu vyjádřili a sdíleli své zkušenosti, nebo rovnou napsali celý článek na konkrétní téma. S obrovskou vytrvalostí a až neuvěřitelnou pravidelností tak již 10 let poskytuje lidem naprosto špičkový obsah.

3) Novinky z oboru

Svět se vyvýjí čím dál rychleji a váš obor pravděpodobně také. Pomozte ostatním udržet si přehled a sdílejte krátké posty, které přiblíží novinky v oboru a nejnovější trendy. Vybrat to nejdůležitější sice často zabere hodně času, ale výsledek stojí za to.

Typickým příkladem je platforma @Mashable. Jejich obsah je na novinkách postavený a vězte, že například na Twitteru je v newsfeedu uvidíte opravdu často. Obrovsky to pomáhá jejcih brandu a mnohé další firmy jejich posty sdílí dál. Hodně novinek sdílí i Social Media Today.

V menší míře mají novinky z oboru ve svém obsahovém mixu zakomponované čeští Socialbakers (i když v angličtině). Často jako zdroj využívají právě výše zmíněný Mashable.

4) Zajímavé tipy na články ve vašem newsletteru

Udržovat s lidmi ve vaší mailové databázi pravidelný kontakt může být celkem oříšek. Naučmese.cz to třeba řeší tak, že krom nejoblíbenějších a nově vypsaných kurzů přidá do newsletteru i několik odkazů na opravdu zajímavé články, přednášky či knihy. A já se díky tomu na jejich maily vždy opravdu těším a rád je sdílím dál.

Poslední část newsletteru Naučmese.cz

Poslední část newsletteru Naučmese.cz

5) Cizí zdroje jako tipy k vašemu produktu nebo službě

Kurátorství může být i funkční součástí klientského servisu. Konzultuji-li s někým sociální sítě, často mu již dopředu pošlu několik zajímavých článků ke studiu, případně jimi podpořím výstup konzultace.

Nemusíte nutně konzultovat, či prodávat kurzy nebo e-booky, aby vám cizí obsah mohl při klientském servisu pomáhat.

Tato cesta vám sice nepřinese přímý zisk, ale určitě může být jedním z faktorů, díky kterým vás zákazníci budou doporučovat dál, nebo znovu nakoupí. A mnohdy právě až druhý nákup přináší zisk.

6) Překlady článků do češtiny

V tomto jako Češi máme velkou výhodu a nevýhodu zároveň. Mnoho lidí (bohužel) i z mladší generace má stále velký problém s angličtinou a překlad hodnotných informací do češtiny velmi ocení. I tento článek je toho částečně příkladem, z velké části je volným překladem postu z blogu Hootsuite.

Autoři zahraničních blogů budou většinou rádi, že se jejich obsah dostane k dalším lidem, a proto skutečně nebude problém získat jejich souhlas ke zveřejnění. Samozřejmě nezapomeňte jasně odkázat na původní zdroj.

Výhodou překladů je v první řadě to, že lidi odkazujete na svůj web. Můžete s nimi proto dále pracovat v rámci remarketingu, sbírat od nich e-maily, nebo jim nabízet své produkty.

7) Seznam hodnotných zdrojů k dalšímu studiu

Blogů o vašem oboru je dnes obrovské množství. Jak ale najít ty skutečně kvalitní? I mě se kolegové a kamarádi často ptají, odkud čerpám inspiraci, kde hledám novinky a od koho se učím. Sestavil jsem proto seznam mých nejoblíbenějších blogů a webů k tématu sociálních sítí a online marketingu.

Doporučuji to samé udělat i vám. Pomůžete tak spoustě lidem, a zároveň si pravděpodobně polepšíte i ve vyhledávačích. Vybírejte však skutečně jen ty nejhodnotnější zdroje, jinak bude čtenář akorát zmatený.

Zdroje ke studiu - marketingový seznam

Seznam zdrojů ke studiu v oboru online marketingu

Jak najít ty správné podklady?

V první řadě potřebujete kvalitní zdroje. V druhé potom co nejúčinnější cestu, jak z nich vybrat to nejzajímavější pro váš obsahový mix. Pokud je to možné, vyplatí se vyhledávání cizího obsahu alespoň částečně outsourcovat.

Já ke hledání zajímavého obsahu používám Twitter v kombinaci s aplikací Pocket. Sám velké množství článků z oboru čtu, takže si vždy zhruba 2x za den v rychlosti projdu svůj feed na Twitteru a cokoliv mě zaujme, uložím do Pocket. Mám pak k článkům přístup i offline a pročítám je na iPadu v metru, vlaku, tramvaji, či při pauze na kávu. Ty, které mě opravdu zaujmou pak buď rovnou z aplikace retweetuji, nebo označím hvězdičkou a později všechny naráz přidám do fronty v Bufferu.

Pokud je váš twitterový feed příliš různorodý, doporučuji si z vybraných zdrojů vytvořit seznam a v momentě, kdy hledáte články ke sdílení, procházet jen ten.

Velkým pomocníkem jsou i RSS čtečky, jako například Feedly. Jednoduše sledujte ty kanály, které přináší pro vás nejrelevantnější obsah.

Ze začátku doporučuji vybrat ke sledování větší množství zdrojů, a postupně je třídit. Mnoho témat se zejména na anglických kanálech opakuje stále dokola, proto ve výsledku často stačí sledovat maximálně 10 – 20 zdrojů.

Jak často sdílet?

Je doufám jasné, že váš unikátní obsah by měl v celkovém mixu stále být ten nejdůležitější. Většina odborníků na obsahový marketing se shoduje, že by váš vlastní obsah alespoň na blogu měl tvořit zhruba 75 %.

Přímo na sociálních sítích je pak důležité brát v potaz jak charakter samotné sítě, tak také vašeho publika. Na Twitteru určitě sdílejte více cizího obsahu, než na facebookové stránce nebo LinkedInu. Zároveň pokud prodáváte doplňky pro sportovce, bude vám pravděpodobně stačit méně obsahu, než když nabízíte výuková videa o online marketingu.

Časování příspěvku na Facebooku

Přímo na Facebookové stránce můžete naplánovat publikování příspěvku na později.

I obsahové kurátorství může zabrat hodně času, pokud ho neděláte efektivně. O hledání zdojů už jsem psal. Využijte i dostupných nástrojů na správu sociálních sítí a načasujte si příspěvky minimálně na týden dopředu. A je jedno, jde-li o Buffer, Hootsuite, nebo třeba časování přímo na Facebooku. Právě práce po dávkách je (nejen) na sociálních sítích jedním z nejdůležitějších klíčů k efektivitě.

Jaké jsou vaše zkušenosti?

Sdílíte cizí obsah? Jak vám to funguje? Podělte se v komentářích s ostatními!

 

Více k obsahovému kurátorství najdete na blogu Curata.com

 

 

facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *